top of page

ניוזלטר

עולם הדבורים

פני כשבע שנים נסעתי למכוורת דבורים רחוקה בדרום הארץ, כדי לכתוב את הסיפור שלה לאתר החדש של המכוורת ולמצגת האורקולית בנושא חיי הדבורים שהועלתה במקום.

אודה שלא ידעתי אז יותר מדי על הדבורים. כמו רבים אחרים, כשהייתי רואה דבורה בסביבה, רק השתדלתי להתרחק מהסביבה כדי שלא תעקוץ אותי.

הביקור באותה מכוורת והפרויקט שעשיתי שינה את דעתי מקצה לקצה.

חיכיתי להזדמנות לכתוב הצגה על חיי הדבורים, והנה הדבר נקרה בדרכי סוף סוף. ההצגה "לאן נעלמה מלכת הדבורים?" יצאה אל העולם, במסגרת הפעילות התיאטרלית שלנו, שמעודדת את ההשתדלות שעל כולנו לעשות, כדי לשמור על כדור הארץ שלנו.


לאן נעלמה מלכת הדבורים?

דבורית המתוקה מתעופפת בין פרחי הגן כדי לאסוף צוף ופוגשת ביערית, ילדה סקרנית שרוצה להכיר דבורה אמיתית ולגלות בעזרתה את סודות עולם הדבורים. לאחר שדבורית מבינה שיערית לא תפגע בה ויערית לא מפחדת יותר מעקיצת דבורה, הן ממהרות אל הכוורת כדי להכיר את אמא של דבורית, מלכת הדבורים... אך ההפתעה גדולה. מלכת הדבורים נעלמה... מה קרה למלכה? מדוע היא נעלמה? ומה צריך לעשות כדי להחזיר אותה בשלום הביתה לכוורת? הצגה שמסבירה את חשיבות הדבורים לחיינו ומעוררת את הרצון לשמור עליהן בעולם שלנ


זהו מונולוג הפתיחה של דבורית בתחילת ההצגה:

שלום ילדים, אתם מכירים אותי? כן? נכון, אני דבורית. דבורת הדבש. נכון שאני ממש ממש חמודה? תראו את הכנפיים שלי, את הרגליים שלי, את המחושים שלי, את העוקץ שלי... מה... אתם פוחדים מהעוקץ שלי? כלומר... ממני? אוי ואבוי... אני ממש מצטערת. אתם חושבים שאני עוקצת? אני? באמת? טוב... אולי... קצת... לפעמים... כשאני ממש פוחדת. אבל בדרך כלל אני דבורה חמודה וממש שמחה, ובעיקר – מרגישה שאני עושה משהו ממש חשוב בעולם. אתם יודעים מה? אני וחברותיי הדבורים מייצרות דבש מתוק, טעים ובריא, אבל גם... אנחנו עפות מפרח לפרח ומצמח לצמח, ובעזרת הכנפיים החמודות שלנו עושות האבקה...

אתם יודעים מה היא האבקה? אני מעבירה אבקה חשובה מאוד בין הפרחים, ובזכות זה נוצרים פרחים וצמחים חדשים. ההאבקה היא הבסיס לרבייה של צמחים. מכיוון שצמחים לא יכולים לנוע במרחב, להאבקה יש חשיבות ממש מיוחדת כאמצעי להפצת הזרעים. אנחנו אחראיות להאבקת רוב הגידולים החקלאיים בעולם כמו שקדים, שזיפים, תפוחים, אגסים, דובדבנים, מלונים, אבטיחים, תות שדה, חמניות, בצל, תלתן, כותנה וגם מספקות חומרי גלם – החומרים שמהם עושים תרופות רבות. אם לא יהיו דבורים כמוני בעולם, אז העולם יאבד הרבה יותר מדבש.

נכון שאני עושה עבודה חשובה מאוד?



הצגה נוספת שנכתבה למען מטרות דומות של שימור הסביבה העירונית שלנו היא:


העץ המאומץ

סיפור מרגש על עץ עירוני שרוצה שילדים יאמצו אותו, כדי להינצל מהגורמים העירוניים שרוצים לפגוע בו. במהלך ההצגה הילדים לומדים על חשיבות העצים בסביבה עירונית, על הגורמים שעלולים לפגוע בעצים ומה אפשר לעשות כדי לעזור.



כדי לטפל בבעיה כאובה של השלכת מגבונים לאסלה והבעיה הסביבתית הקשה שהדבר גורם נכתבה ההצגה:


מרק מגבונים

סיפורה של מכשפית המגבונים, שמבשלת מרק מכשפות מכל המגבונים שהיא מוצאת בסביבה: של שלומי התינוק, של מושיק השרברב ועוד. אבל המרק, כמו שאתם מנחשים, לא יוצא משהו... מכשפית המאוכזבת מיד רוצה לזרוק אותו לאסלה, אבל אז מגיע מר ברז החכם, שמלמד אותה שאת המגבונים צריך לזרוק ליפתח הפח.


הצגות נוספות שלנו בנושאי איכות סביבה:


להציל את מעיין הנעורים – על קיימות ושימור

הפח הכי מוצלח – על הפרדת פסולת במקור

בוקי ובקבוקי – על מיחזור בקבוקים

רובי הרובוט ופח האלקטרוניקה – על נושא הפסולת האלקטרונית


וברוח קייצית ונעימה זו עדיין אפשרי להזמין הצגות מתוקות ומהנות לימי הקיץ בגינות ובמקומות סגורים.



הפעלות מגניבות ומלהיבות.


ויש גם מגוון גדול של סדנאות יצירה









bottom of page